Efter nogle år ude i kulden, var Melges 24 klassen i år atter inviteret til Kieler Woche. Stævnet talte desuden til International Melges Class Association World Ranking 2010, så det var med store forventninger, at Melges.dk Sailing Team deltog i stævnet. Samlet deltog 22 både fra 6 nationer.

Stævnet blev sejlet i én dag med kulde og blæst, og fire dage ST0-075 med 0-3 m/sek og sol – og særdeles springende vind!

Tilfredsstillende resultat for Melges.dk Sailing Team

Melges.dk Sailing Team sluttede på en 10. plads efter 12 sejladser. En placering vi er ganske godt tilfredse med, særligt i betragtning af det hårde felt og den særdeles lette og springende vind. Vores primære mål med stævnet var at suge viden til os inden årets helt store event – VM i Tallinn til august. Dette mål blev til fulde indfriet, specielt omkring trimmet i den lette luft. I de første letvejrssejladser blev vi fuldstændigt oversejlet i starten og manglede både højde og fart. Dette fik vi efter intens arbejde med rigspændingen rettet op på, så vi i de sidste sejladser pludselig kunne sejle lige op med de førende, og havde overskud til at kigge ud af båden og fokusere på det taktiske. Det resulterede bl.a. i en 3. plads i 9. sejlads.

Stadig meget at lære

Vi mangler dog stadig timer på vandet for at være helt skarpe. Vores største udfordring er ved ændringer i  vindtrykket på kryds. Her taber vi vigtige meter, da konkurrenterne er bedre til at foretage justeringer på 1-2 mm hist og her og dermed holde speed. På de sidste fem dage er vi kommet langt med trimmet, men vi mangler stadig rutine og timer i båden for at være hurtige nok til at håndtere vindskift.

På boathandling siden er der efterhånden ikke meget at komme efter – vi fik rigtig godt styr på både rullevendinger og -bomninger i den lette vind, ligesom vi i de få periode med mellemluft fik vist, at fire gamle jollesejlere kan hænge igennem! Og dét er vigtigt i Melges 24″eren!

Vi har tidligere kæmpet lidt med taktikken ned af bakke, men også på dette punkt kan vi se store fremskridt. Faktisk tabte vi over de 12 sejladser i alt kun 3-4 både på læns, mens vi samlet vandt 20-25 placeringer! Vi sejlede meget
000-998 aggressivt og fokuserede på at slå os fri i den lette vind. Dét var hurtigt!

Årets vildeste spilerkæntring

Kieler Woche var dog ikke kun let springende vind og solskin. Lørdag bød på efterårsagtigt bygevejr med 10-12 m/sek. Ikke umiddelbart optimalt for os, men beste online casino alligevel formåede vi at sejle stabilt midt i feltet med placeringerne 9, 13 og 10. Faktisk lå vi godt med fremme i anden sejlads, men den vildeste spilerkæntring vi endnu har været ude for, var lige ved at sætte os game over!

På den sidste del af lænseren kom vi planende med 12 knob på en relativ hård bagbord skæring. Midt i bomningen for at slå over mod bundmærket, blev vi ramt af det vildeste pust, hvorefter vi skar op. Det var for så vidt ret udramatisk indtil vi kom til at slække fremhaleren istedet for faldet. Det skal man ikke gøre! Denne lille frække manøvre betød, at vores genakker blev forvandlet fra et blafrende flag til en 65 kvm kite, der brutalt trak mastetoppen ned til et par meter over vandoverfladen! Faktisk var vi så langt nede, at kølen kom fri af vandet! Vi fik dog ret hurtigt situationen under kontrol, men var drevet forbi bundmærket, så vi måtte først krydse et stykke op for at komme rigtigt rundt. Alligevel sluttede vi 13 ud af de 22 så det var egentlig ok.

Vi er meget imponerede over hvor let Melges 24″eren er at håndtere i hård luft. Bortset fra ovenstående stunt forløb dagen helt udramatisk. Selv når man hamrer afsted med 12-15 knob er alt under kontrol, fordi båden ligger klippestabilt og ikke har de mindste tendenser til at smide sig i pust (med mindre man fucker en bomning up….).

Vi lærte to ting af kæntringen:

  1. Slæk aldrig fremhaleren i en kæntring
  2. I mere end 8 m/sek skal GoPro HERO kameraet ALTID være monteret og TÆNDT!

Danske både eftersøges!

Alt i alt et rigtig fedt stævne, hvor vi har lært enormt meget. Det er dog lidt en skam, at vi var eneste danske båd i det store felt. Der er i dag 7-8 aktive Melges 24 i Danmark, og klassen er klart i fremgang over hele Europa. Derfor havde vi håbet på større opbakning fra DK. Sidder du derude og drømmer om at sejle Melges 24, så kontakt os endelig og vi vil gerne hjælpe dig igang og evt. arrangere en prøvetur.

En særlig ros skal sendes til baneledelsen på baneområde Forxtrott som via VHF var særdeles gode til at informere om alt lige fra baneændringer til startprocedurer. Verdensklasse!

Resultatliste Kieler Woche 2010